Odnos djece prema novcu

Današnja djeca bombardirana su raznoraznim reklama. Dječji apetit za igračkama raste, dok se jednakom brzinom novčanik roditelja ne puni.

S obzirom na karakteristike mišljenja djeteta predškolske dobi, ono ne može razumjeti pravu vrijednost novca. Ako se dijete ne poduči drugačije, tada novac vidi kao nešto što odrasli imaju, a što će iskoristiti onda kada ono nešto poželi, zbog čega je poželjno od malih nogu poticati dijete da razvije odgovornost prema novcu. Na koji način se to može učiniti?

Postavljanjem jasnih granica od rođenja, te razlikovanje djetetovih potreba i želja temelji su na kojima leži i odgovornost prema novcu. Uz to, važno je biti i dobar model ponašanja, odnosno, ako želite da se dijete odgovorno odnosi prema novcu, isto morate i vi činiti.

Kako dijete sve više počinje uočavati i zanimati novac, poželjno je da mu se istakne od kuda novac dolazi, pokazati mu kako novac izgleda, dozvoliti mu da se igra s kovanicama. Moguće je da će ono već u dobi od 4 godine u svojoj igri odigravati odlaske u dućan i koristiti bilo kakve predmete (ali će prihvatiti i imaginarni novac) u svrhu novca. To ukazuje da je dijete shvatilo kako kupovina izgleda, no to ne znači da mu je vrijednost novca uistinu jasna (dijete će reći da je vrijednost nekog predmeta onaj iznos koji mu prvi padne na pamet pa tako običan tanjur u igri može koštati 1.000,00 kn). Povremeno mu možete dozvoliti u pravoj kupnji, kada dijete već razlikuje kovanice, da samo izbroji novac i vidi na koji način se novac pretvara u robu. S vremenom, možete podučiti dijete o kućnom budžetu, s ciljem da shvati koliki iznos se mjesečno potroši na njegove potrebe i želje, te ga potaknuti na vlastitu štednju. Pri tome svakako razgovarajte i o opravdanosti kupnje – je li predmet zaista koristan i potreban. Odnosno, važno je da dijete nauči da nije dovoljno samo imati novac da bi se moralo kupiti nešto; ta kupnja treba biti opravdana.

Jedan od oblika učenja djeteta o odnosu prema novcu, može biti putem društvenih igara koje imaju višestruke koristi. “Monopoly šašavi bankomat” je najnoviji proizvod u obitelji “Monopoly”, za najmlađe (od 5 godina). Ideja je da se nauči trgovati posjedima i, naravno, pobijediti kao najbogatiji igrač na kraju igre. Igra je dobro sredstvo, osim za zabavu ukućana, da djeca promatraju na koji način se roditelji odnose prema novcu, kako će oni kupovati i snaći se u tome (hoće li pri tome planirati ili će kupovati što god mogu). Uz to je, kao svaka društvena igra, prilika da se obitelj između sebe poveže, da imaju novu temu za razgovor. Nakon igre, može se razgovarati o tome da li je realno kupovati na ovaj način, odnosno povezati maštu i realnost sa zaključkom da, većina nas, može uživati u dvorcima i sličnom samo u igri. Iskustvo igranja ovakve igre i razgovor nakon toga, može djetetu pomoći da lakše razumije zašto ne može imati sve igračke koje poželi.