Poznatu izreku „Preko trnja do zvijezda.“ koristimo ovdje jer dobro povezuje koncepte o kojima će biti riječi u ovom tekstu – darovitost, pretjerana pobudljivost i Teorija pozitivne dezintegracije.
Teorija pozitivne dezintegracije
Često se uz darovitu djecu vežu karakteristike poput pobudljivosti, intenzivnosti ili osjetljivosti. U literaturi o darovitoj djeci, kao teorijsko objašnjenje ovih karakteristika darovitosti, koristi se Teorija pozitivne dezintegracije poljskog psihijatra Kasimierza Dabrowskog.
Njegova teorija je jedna od teorija razvoja ličnosti i specifična je po tome što pretpostavlja da su životne krize i stanja dezintegracije, nužni da bi došlo do osobnog rasta i prelaska na sljedeću razinu razvoja ličnosti (Silverman, 2012). Dabrowaki je smatrao i da su razdoblja anksioznosti i depresivnosti u životu pozitivna jer predstavljaju priliku za razvoj ličnosti.
Još jedna njezina specifičnost je u tome što Dabrowski odbacuje koncept razvoja ličnosti kroz faze koje se vežu uz određene životne faze, već govori o pet razina razvoja ličnosti nevezanih za dob pri čemu većina pojedinaca ne dođe do posljednje razine. Pozitivna dezintegracija je proces razvoja ličnosti kroz koji se mijenjaju osobni pogledi na svijet i samoga sebe (Medaglio, 2011).
Prema Dabrowskom, većina ljudi ostaje na prvoj razini razvoja ličnosti, odnosno razini „primarne integracije“, na kojoj ih u životu vode biološki impulsi i nekritično slijeđenje socijalnih konvencija te ne dolazi do izražavanja vlastite autonomije. Na ovoj razini razvoja ljudi se ponašaju na određeni način radi vlastitih interesa ili zato što se i drugi tako ponašaju. Primjeri funkcioniranja na ovoj razini mogu biti korupcija, neetično ponašanje jer osoba „samo slijedi naredbe nadređenih“ ili ponašanje u skladu s motom „cilj opravdava sredstvo.“.
Sljedeće tri razine dezintegracije su prilike da osoba dođe na najvišu, petu razinu, koja se zove i sekundarna razina integracije, ili ostane na primarnoj. Na sekundarnoj razini integracije osoba je integrirana ličnost koja svjesno donosi odluke u skladu s vlastitim sustavom vrijednosti.
Razvojni potencijal
Hoće li se ličnost osobe razviti do najviše razine, ovisi o razvojnom potencijalu koji se razlikuje od osobe do osobe. Postoje tri čimbenika razvojnog potencijala:
Ako osoba ima izražene sve navedene čimbenike, ima veće šanse postići najvišu razinu razvoja ličnosti.
Pretjerana pobudljivost
Pretjerana pobudljivost je koncept Teorije pozitivne dezintegracije koji se najviše dovodi u vezu s darovitom djecom te označava izraženu reaktivnost na podražaje iz okoline (Webb i sur, 2010). Važno je istaknuti da pretjerana pobudljivost ne znači samo da darovita djeca intenzivnije doživljavaju svijet u kvantitativnom smislu, već je njihov doživljaj i kvalitativno drugačiji. Ona se može javiti u pet područja: intelekt, mašta, emocije, psihomotorika i osjetila.
Sam Dabrowski (1972, prema Mendaglio & Tillier, 2006) je istraživao pobudljivost kod umjetnički i intelektualno nadarene djece te ustanovio da ona kod njih jest izraženija u svim područjima. Kasnija istraživanja pokazala su da se najdosljednijim nalazom pokazuje povećana pobudljivost u tri područja, intelektu, mašti i emocijama, i to kod odraslih darovitih pojedinaca (Mendaglio & Tillier, 2006). U nastavku se donose glavne karakteristike pobudljivosti u svakom od područja (Webb i sur., 2010):
Implikacije pretjerane pobudljivosti darovitih za stručnjake
Mendaglio (2011) navodi neke načine kako Teorija pozitivne dezintegracije i aspekt pretjerane pobudljivosti darovitih može koristiti stručnjacima. Za početak, važno je da stručnjaci znaju odgovoriti na razdoblja krize u razvoju darovite djece i mladih i facilitirati ih te ova teorija nudi nov pogled na takva razdoblja kao prilike za rast što stručnjacima može olakšati da i sami pozitivnije gledaju na njih.
Nadalje, pretjerana pobudljivost darovitih može biti vrlo izazovna stručnjacima te gledanje na nju kao jedan od čimbenika razvojnog potencijala darovitih može olakšati nošenje sa zahtjevima i intenzivnim reakcijama darovitih. U kontekstu Dabrowskove teorije primijenjene na razvoj darovitosti, možemo reći da izreka „Preko trnja do zvijezda.“ uistinu vrijedi.
Literatura:
Mendaglio, S. (2011). Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration: Some implications for teachers of gifted students. Dostupno na: https://www.sengifted.org/post/medaglio-dabrowski
Mendaglio, S. & Tillier, W. (2006). Dabrowski’s Theory of Positive Disintegration and Giftedness: Overexcitability Research Findings. Journal for the Education of the Gifted, 30, 1, 68–87.
Silverman, L.K. (2013). Giftedness 101. New York: Springer Publishing Company.
Webb, J. T., Amend, E., Webb, N.E., Goerss, J., Beljan, P. & Olenchak, R. F. (2010). Pogrešne i dvojne dijagnoze darovite djece i odraslih. Zagreb: Veble commerce.