Naša Marina napisala je tekst o tome što je to koregulacija te kako se ona razvija tijekom djetetovog odrastanja. U ovom članku pozabavit ćemo se promišljanjima o koregulaciji u partnerskom odnosu. Pri tome za primjer ćemo uzeti izmišljeni heteroseksualni par koji čine Ana i Borna.
Ana i Borna su zajedno već 5 godina i uglavnom dobro funkcioniraju. Kada oboje doživljavaju pojačani stres, oni su toga svjesni te brinu jedan za drugoga. Koje su kompontente ove brige koristit ćemo koncept transakcije iz transakcijske analize (ako se do sada niste upoznali sa spomenutim konceptom, u priručniku „Transakcijskom analizom do psihološke otpornosti“ možete saznati osnovne informacije o njemu). Za podsjetnik, transakcije opisuju komunikaciju između dvoje ljudi te koristimo model ego stanja kako bismo prikazali iz kojeg ego stanja se upućuje koja poruka (za upoznavanje o konceptu ego stanja zavirite u gore spomenuti priručnik „Transakcijskom analizom do psihološke otpornosti“).
Vrste transakcija u partnerskom odnosu
Boyd i Boyd u svom članku opisali su tri vrste transakcija za koje su kroz svoj rad prepoznali kao značajne za kvalitetnu komunikaciju. To su transakcije njegovanja, bliskosti i kompatibilnosti što je ujedno prikazano i na dijagramu.
Prva komponenta – njegovanje – odnosi se kada jedna osoba upućuje iz Roditelj ego stanja u Dijete ego stanje druge osobe. To podrazumijeva verbalnu i neverbalnu poruku „Bezuvjetno te prihvaćam i brinem se za tebe u ovom trenutku.“ Boyd i Boyd smatraju da se takva transakcija može slati na svakodnevnoj razini kroz različita ponašanja kao i u stresnom razdoblju. U podržavajućem odnosu, partneri dijele uloge i odgovornosti zbog međusobnog poštovanja a ne zbog dužnosti.
Drugu komponentu – bliskost – odnosi se na učinkovitu komunikaciju o osjećajima između partnera te se odvija između Dijete ego stanja oba partnera. Osjećaji se trebaju izraziti na način da druga osoba razumije i kvalitetu i intenzitet osjećaja te da isto razumije i prihvati. Drugim riječima, tako si partneri međusobno komuniciraju „Osjećam se blisko s tobom kada ti kažem kako sam i kada me čuješ“. Bliski partneri su spremni izraziti jedan drugome osjećaje na jasan način uz poštovanje prema drugome te su sposobni pažljivo poslušati jedan drugoga te prihvatiti tuđe osjećaje. To uključuje ugodne (radost, uzbuđenje..) kao i neugodne (strah, ljutnju, razočaranost..) osjećaje.
Treća komponenta – kompatibilnost – odnosi se na stupanj u kojem partneri dijele zajedničke vrijenosti što komuniciraju između svojih Roditelj ego stanja. Drugim riječima, ono što je važno jednom partneru, važno je i drugom i obrnuto. U skladnom odnosu, partneri se općenito slažu oko relativne važnosti područja poput novaca, posla, seksa, slobodnog vremena, obitelji, odgoj djeteta, prijateljstva.
Koregulacija u partnerskom odnosu
Vratimo se sada na trenutak na naš izmišljeni primjer koji nam predstavljaju Ana i Borna. Zamislimo da je Anu snažno potreslo iskustvo potresa, dok je Borna uslijed pandemije izgubio posao. Kako bi bilo jasnije kako si oni mogu pomoći u ko-regulaciji, prvo ćemo prezentirati Anino iskustvo i Bornin odgovor na to a potom Bornino iskustvo i Anin odgovor na to.
Kao što smo napisali, Ani je bilo vrlo izazovno nakon potresa. Tijekom potresla tresla se, bilo joj je teško misliti te je bila sva ukočena od straha. Kako su za vrijeme potresa bili zajedno, gledala je u Bornu i priželjkivala je da on kaže što im je činiti. Borna je s druge strane ležernije doživio potres pa je mogao biti tu za Anu.
S aspekta njegovanja, Borna je prepoznao Anin stres i zakočenost od straha te je došao i zagrlio ju je te rekao da je on s njom i da će sve biti u redu.
S aspekta bliskosti, s odmakom od par sati, kada je Ana malo došla k sebi, podijelila je s Bornom kako se osjeća te mu približila razinu straha koji je dožIvjela. Borna ju je pažljivo saslušao te još jednom ponudio zagrljaj.
S aspekta kompatibilnosti, Ana i Borna dijele zajedničku vrijednost u kontekstu toga da im je prioritet njihov odnos u odnosu na materijalnu štetu te su oboje tada procjenili najvažnijim da si prvo međusobno pomognu i uvjere da su dovoljno dobro. Zatim su zvali svoje druge drage ljude, a tek kasnije su odlučili otići vidjeti je li im automobil koji je bio parkiran uz drugu zgradu oštećen od potresa.
A sada razmotrimo kako je Ana reagirala te kako je bila tu za Bornu kada je izgubio posao zbog epidemije.
S aspekta njegovanja, Ana je prepoznala da je Borna ljut, ogorčen i frustriran zbog situacije u kojoj su se našli. Ana mu je tada prišla, rekla da vidi da je jako ljut i to s pravom te da je tu za njega kada će željeti malo više razgovarati o tome.
S aspekta bliskosti, Borna je podijelio s Anom svoje osjećaje no ono što ju je najviše iznenadilo je što je rekao da ga je strah da neće moći financijski doprinjeti njihovom kućanstvu. Ana ga je pažljivo saslušala te istaknula kako razumije strah i da vjeruje da će se zajedno nekako snaći.
S aspekta kompatibilnosti, Borna i Ana dijele slični vrijednosti sustav vezano za novac i materijalni prihod. Slažu se da mogu pronaći način kako da žive s manje novaca neko vrijeme dok paralelno Borna traži novu soluciju za posao.
Iz ovih primjera može se vidjeti kako odgovor i jednog i drugog pomaže da se onaj drugi osjeća sigurno, prihvaćeno i voljeno. Komunikacija ovih osjećaja i potreba, omogućava ujedno osobi u regulaciji njenih osjećaja.
Literatura:
Laura W. Boyd & Harry S. Boyd (1981) A Transactional Model for Relationship Counseling, Transactional Analysis Journal, 11:2, 142-146, DOI: 10.1177/036215378101100210